Undvik motorhaveri med kamremsbyte
Alla bilar behöver som bekant en del underhåll för att inte gå sönder. Kamremmen är en utav de viktigaste delarna på bilen att byta innan den brister. Den ser ut som ett stort svart gummiband med kuggar på undersidan. Kamremmen är som spindeln i nätet för motorn då den driver runt hela motorn och utan den fungerar inte motorn över huvud taget.
Byta kamrem själv
Ibland är det inte bara kamremmen som ska bytas utan även de delar som håller kamremmen på plats. Oftast rör det sig om spännare, löprulle, vattenpump och vibrationsdämpare men det varierar mellan olika motorer. Är du kunnig kan du göra det själv, men det tar lite tid och innebär en del fix. Det krävs också att du har bra koll på vad du gör. Om remmen inte är spänd kan den inte driva runt kraften i motorn och i värsta fall flyger den av och orsakar skador i motorn. De flesta väljer istället att lämna in bilen till en verkstad. Behöver du hjälp med Kamremsbyte i Stockholm så kan du vara lugn, alla bilverkstäder utför detta arbete.
Viktigt att byta i tid
Hur ofta kamremmen ska bytas anges av biltillverkaren. Bilens servicemanual talar om hur många mil du kan köra innan det är dags för ett byte. Du kan också prata med din bilverkstad som kan ge en mer verklighetsbaserad uppskattning på hur ofta bytet bör göras. De kan enkelt se om kamremmen är sliten eller börjar ge sig. Överskrid inte rekommendationerna för antalet körda mil innan du byter rem. Om du inte bytt den kan den kugga fel eller gå av och orsaka motorhaveri. Det blir en onödigt dyr kostnad och undviks endast genom att byta kamremmen när det är rekommenderat. Kostnaden för ett kamremsbyte är alltid lägre än att reparera motorn när den gått sönder.